دوره آموزش مهاربارآشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)

انواع بار

به طور کلی بار ها به روش های مختلفی قابل دسته بندی هستند به طوری که با توجه به تنوع کالاها از لحاظ شکل ظاهری خواص فیزیکی و شیمیایی و پارامترهای متعدد دیگر دسته بندی های متفاوتی در این زمینه قابل ارائه است. در این گزارش سعی شده که تقسیم بندی صورت گرفته در برگیرنده تمامی خصوصیات بارها از دید حمل و نقل جاده ای باشد.

 

تقسیم بندی انجام گرفته به صورت زیر می باشد:
– دسته بندی بار از نظر جنس بار
– دسته بندی بار از نظر ایمنی حمل و نقل
– دسته بندی بار از نظر شکل هندسی

بارها از نظر جنس و شکل هندسی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و می توان انها را به روش های مختلفی دسته بندی نمود در حالی که از لحاظ ایمنی حمل و نقل جاده ای بارها به دو گروه عمده محموله های خطرناک و غیرخطرناک تقسیم می شوند.

کالا های خطرناک و غیرخطرناک :
کالاهای خطرناک به آن دسته از مواد کالاهایی اتلاق می گردند که نسبت به بهداشت یا سلامتی انسان – حیوان و محیط زیست ذاتا خطرزا باشند.

کالاهای خطرناک خود به نه گروه مختلف تقسیم می شوند که هر دسته ویژگی ها و خطرات خاص خود را دارند و برای حمل انها نیز تمهیدات خاص و جداگانه ای می بایست رعایت گردد اما آنچه در این دوره مورد بررسی قرار می گیرد بارهای غیرخطرناک هستند که به بارهای عام نیز معروفند.

 

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار

انواع بار به تفکیک شکل هندسی:
بارها و کالاهای غیر خطرناک از نظر شکل اندازه و محتوای باری تفاوت بسیاری دارند و می توان آنها را در حالت های متفاوت دسته بندینمود. برای مثال یک نمونه تقسیم بندی بر اساس وضعیت فیزیکی باراست. چرا که در واقعیت برای حمل مایعات و گاز ها به استثنای مایعات و گاز ها ی حجیم که توسط تانکرها حمل می شوند و می توان آنها را بعنوان یک جسم جامد حمل نمود. به عنوان مثال مایعاتی همچون شیر که در دسته بندی ها و بشکه ها حمل می شوند و یا سیلندر های محتوی گاز همگی شکلبار جامد را گرفته اند. البته در این کتاب حمل مایعات و گاز های اشتعال پذیر و خطر ناک مورد بررسی قرارنمی گیرد.روش دیگرطبقه بندی بارها براساس شکل هندسی آنهاست که به شرح زیر می باشد.

بارهای استوانه ای :
این بارها همان طور که از نامشان پیداست شکلی استوانه ای دارند و خود به چهار زیر گروه تقسیم می شوند: رلها – قرقره ها کلا ف ها و بشکه ها- لوله های با قطر زیاد – چوب ها – میلگرد ها – میله ها و شمش ها -لوله های بتنی – لوله بتنی فلنچی : لوله بتنی که قطر ابتدای آن بیش از قطر انتهای لوله است.

نمونه ای از بار های استوانه ای (لوله)

نمونه ای از بار های استوانه ای (لوله)

نمونه ای از بار های استوانه ای ( رل فلزی)

نمونه ای از بار های استوانه ای ( رل فلزی)

بارهای مسطح :
شکل این نوع بارها به صورت تخت بوده وارتفاع زیادی ندارند مانند ورق های فلزی

نمونه بار مسطح میلگرد

نمونه ای از بار مسطح ( میلگرد )

عدل کیسه و گونی :
خوصیت اصلی این بارها تراکم کم – حجم زیاد و ابعاد بزرگ می باشد.از انواع این بارها می توان یه عدل پنبه – کیسه و گونی های شکر و برنج اشاره نمود.

نمونه بار کیسه ای ( سیمان )

نمونه بار کیسه ای ( سیمان )

نمونه بار کیسه جامبو بگ ( آهک )

نمونه بار کیسه جامبو بگ ( آهک )

پکها :
یک بسته واحدی است ( مانند کارتن و کیسه های کاغذی حاوی سیمان) که از چندین لایه بار مشابه یا متفاوت تشکیل گردیده و جهت حمل بر روی پالت قرارمی گیرند.پالت نیز صفحه مشبک پایه داری است که از الوارهای چوبی بلند ساخته شده و علاوه بر اینکه می تواند به راحتی وزن بار و تکانهای سخت را در زمان بارگیری و حمل تحمل کند از چهار جهت نیز توسط شاخکهای لیفتراک قابل جابه جا کردن می باشد. این سیستم بسته بندی بار اغلب برای بسته بندی های ساده استفاده شده و موجب سهولت و تسریع عملیات تخلیه و بار گیری می گردد.

بار روی پالت در حجم و شکل مشخص

بار روی پالت در حجم و شکل مشخص

بارگیری بشکه داخل تریلی چادری (ترانزیت)

بارگیری بشکه داخل تریلی چادری (ترانزیت)

 

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار
باندل :
برخی مصنوعات فلزی – لوله های با قطر کم – صفحات آهنی – تیراهن – اتصالات و محموله های مشابه چوبی که توسط مفتول های سخت با قطر حداقل 5 میلیمتر دسته بندی می شوند. به نحویکه وزن ناخالص هر دسته از 2000 کیلوگرم تجاوز نکند را باندل می گویند.

نمونه بار بسته بندی شده به شکل باندل ( تیراهن )

نمونه بار بسته بندی شده به شکل باندل ( تیراهن )

 بارهای حجیم :
این بارها ابعاد بزرگی دارند و شامل انواع کانتینر ها – تانکر ها – وسایل نقلیه – ماشین آلات راهسازی -ماشین آلات کشاورزی – توربینهای برق –ترانسفورها و سنگ های بزرگ می باشند.

نمونه بار حجیم و سنگین ( بار های ترافیکی )

نمونه بار حجیم و سنگین ( بار های ترافیکی )

 

بار محاط:
بار محاط باری است که توسط ساختار بارگیر وسیله نقلیه اعم ازدیواره ها – باربندها- درها و بارهای دیگر احاطه می شود و سامل بارهای فله ای – جعبه ها – کارتن ها و صندو ق ها می باشد. بار فله ای نیز به بارهای گفته می شود که نیازمند بسته بندی خاصی نیستند مانند محصولات کشاورزی – معدنی و صنعتی

نمونه بار محاط ( هندوانه )

نمونه بار محاط ( هندوانه )

نمونه بار محاط از نوع فله ای ( نخاله ساختمانی )

نمونه بار محاط از نوع فله ای ( نخاله ساختمانی )

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار

بار متحرک:

به بارهای گفته می شود که احتمال جابه جایی آنها در داخل وسیله نقلیه هنگام حرکت وجود دارد مانند انواع دام و طیور قطعات آویزان در بارگیر مثل گوشت و مایعاتی مانند ملاس –قیرداخل تانکر و….

نمونه بار متحرک ( اسب )

نمونه بار متحرک ( اسب )

 

با تشکر از همراهی شما – شرکت حمل و نقل ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment