دوره آموزش مهاربارآشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار

به طور کلی بخش حمل و نقل کالا به عنوان یک فعالیت زیر بنائی تاثیر قابل توجهی برسایر بخشها دارد و کار کرد صحیح این بخش می تواند در رشد و تسهیل ارتباط بین فعالیت ها ی اقتصادی بخش های دیگر نقش بسزائی داشته باشد. اصولا این بخش با توجه به خدماتی که ارائه می دهد ضمن اینکه بستر مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی یک کشور فراهم می کند نیاز جامعه را به جابه جائی کالا از نقطه ایی به نقطه دیگر پاسخ می دهد. ذکر این نکته ضروری است که حمل و نقل کالا و درآمد حاصل از آن به عنوان زیر مجموعه ای از بخش حمل و نقل سهم عمده ای از تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از جمله ایران را تشکیل می دهد.

به عبارت دیگر حمل بار از نقطه ای به نقطه دیگر نیاز متداول امروز کشور است و بخش های اقتصادی کشور از قبیل بخش های صنعت و کشاورزی همگی نیازمند سیستم های حمل بار می باشند. در این راستا همواره ایمنی حمل و نقل به ویژه وقتی صحبت از وسایل نقلیه بزرگ حمل بار به میان می آید از اهمیت خاصی برخوردار است. برای مثال تنها به دلیل اینکه حمل یک نوع بار خاص سالها به روش خاصی انجام می شده و مشکلی برای آن پیش نیامده نمیتوان گفت روش بسته بندی مهار و حمل آن مناسب بوده است. گم شدن هر قطعه از بار هر چقدر کوچک نشانه ای از بسته بندی نامناسب آن می باشد.

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار

امنیت بار ایجاب می کند که هر باری در هر نوع و در هر اندازه ای به خوبی مهار شود. اگر بار به طور مناسب بسته بندی و مهار نشود در طول مسیر در اثر ترمزهای شدیدو حرکت در پیچ ها امکان سقوط بار وجود خواهد داشت . قطعا در صورت ترمز های شدید و پیچ ها سقوط نخواهد کرد. در تصادفاتی که به دلیل سقوط بار اتفاق می افتد علاوه بر صدمات جانی و خسارات مالی خود وسیله نقلیه در بسیاری از مواقع افتادن بار باعث بروز تعداد زیادی تصادفات پیرامونی نیز می گردد.

مهاربارآشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار
ضرورت :
آمار نشان دهنده وضعیت نامناسب حمل و نقل کالا در کشور است.براساس بررسی های به عمل آمده بسیاری از تصادفات شدید جاده ای اغلب براثر برخورد وسائل نقلیه سنگین باری با وسائل نقلیه دیگر است. همانگونه که قبلا نیز گفته شد در این گونه تصادفات علاوه برصدمات جانی و خسارات معمول ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه در بسیاری از مواقع افتادن باروسائل نقلیه باری در جاده و در لحظه تصادف باعث بروز تعداد زیادی تصادفات پیرامونی نیز می گردد که علاوه بر خسارات جانی ناشی از این تصادفات که به دلیل غیر منتظره بودن این اتفاق برای رانندگان معمولا شدت تصادفات بالا است باید خسارات مالی ناشی از صدمه دیدن بار را نیز در نظر گرفت. حتی در مواردی دیده شده است که بدون بروز تصادف نیز بار وسائل نقلیه باری از روی آنها لغزیده و با افتادن در سطح جاده تصادفات شدیدی ایجاد کرده است . بار گیری ایمن وسایل نقلیه در جلوگیری از صدمه دیدن افراد و آسیب دیدگی بار بسیار مهم است.

مهار بار

باتشکر از همراهی شما- شرکت حمل و نقل و لجستیک ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment