دوره آموزش موادخطرناکآشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای

آشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای (بخش1)

قسمت عمده ایی از مواد شیمیایی و سایر تولیداتی که می تواند منجر به ایجاد خطر برای انسان گردد و به محیط زیست آسیب برساند در محل های کار استفاده می شود. امروزه تولیدات صنعتی از جایگاه خاصی برخوردار می باشند ومواد اولیه و خام در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند . در این میان حمل و نقل به عنوان نیازی کلیدی برای رساندن تولیدات به دست مصرف کنندگان مطرح می شود. از این رو امروزه حمل و نقل و انبارداری مواد خطرناک با پیشرفتهای تولیدی و تکنیکی بسیاری روبه رو شده است.

از سوی دیگر تصادفات جاده ای امروزه به عنوان یکی از مهمترین چالشها و معضلات کارشناسان حمل و نقل تبدیل شده است.بر رسی آمار تصادفات و با لطبع کسانی که در این حوادث کشته یا مجروح می گردند مبین این امر است که تصادفات را امروزه باید به عنوان یکی از مهمترین دلایل مرگ بشر بدانیم . در این خصوص تصادفاتی که درزمان حمل و نقل مواد خطرناک روی می دهد همواره از پتانسیل زیادی جهت تبدیل به یک فاجعه بشری برخوردار می باشد.

آشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای

در جهت جلوگیری و یا کاهش احتمال بروز حوادث ناشی از مواد خطر ناک چه در ایران و چه در سایر کشور ها ی دنیا قوانین و مقررات خاصی برای محافظت جامعه ومحیط زیست پیش بینی شده است. اما با این وجود حقیقت آن است تا زمانی که شما به عنوان کارمند- کارگر –راننده و یا یک مرجع بازرسی بر حمل صحیح و ایمن این مواد به مسولیتهای خود پایبند نباشید و یا از آنها اطلاع کافی نداشته باشید امکان پرهیزو جلوگیری از این گونه حوائث وجود نخواهد نداشت.از این رو باید ترتیبی اتخاذ شود تا خصوصیات و ویژگی های مواد خطر ناک به روشنی اظهار گروه ازموادی که تولید حمل و توزیع می گردند همواره همراه باشد تا افراد بتوانند خطرات ناشی از این مواد را تشخیص دهند از حمل نا ایمن آنها پرهیز نمایند و از موارد مربوط به محافظت شخصی خود در هنگام نشست با قرار گرفتن در معرض مواد خطر ناک پرهیز نمایند.به طور کلی در صورتی که مواد خطر ناک به صورت ایمن و با احتیاط لازم حمل شود می توان آنها را بدون هر گونه خطری حمل نمود.

آشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای

مواد خطرناک چه هستند؟

مواد خطر ناک می توانند شامل مواد منفجره – قابل اشتغال – سمی – رادیو اکتیو- خورنده و به طور کلی هر ماده ای که برای انسان – حیوان و محیط زیست مضر است باشد.لازم به ذکر است که در این تعریف کلمه محیط زیست می تواند سایر بارهای در حال حمل –وسایل نقلیه- ساختمانها – خاک – جاده –هوا – آب روها و طبیعت در حالت کلی باشد. لازم به ذکر است که کانتینرها و بسته بندیهای خالی مواد خطرناک نیز می توانند خطرات مشابهی را همانند مواد شیمیایی یا موادی که قبلا در کانتینرها حمل شده اند ارائه دهند و بنابراین با آنها نیز همانند کاتینرها و بسته بندیهای پر رفتار گردد.

 

مواد خطرناک

 

باتشکر از همراهی شما عزیزان – شرکت حمل و نقل ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment