دانستنی های حمل و نقلساربان

 اوزان مجاز در جاده های اتحاديه اروپا

 

شورای وزيران اتحاديه اروپا طبق مصوبه  مارس 1999 اوزان و شرايط زير را برای تردد وسايط نقليه باربری در جاده های  اروپا تعيين کرده است که می توان با مقايسه ارقام با تصاوير ارائه شده کم و کيف آن را متوجه شد.

 در جاده های باز سازی و تقويت شده يا rehabilated roads در اين جاده ها وزن مجاز اکسل ها بر جاده عبارتند از :

محور تک                                                        11 تن

دو محور متوالی (جفت يا پشت سر هم)                       18 تن

سه محور متوالی (پشت سر هم)                                22 تن 

حداکثر اوزان مجاز در اين نوع جاده ها به شرح زير است:

 کاميون ها :

با دو محور که فاصله بين آنها کمتر از 4 متر باشد            16 تن

با دو محور که فاصله  بين آنها بيشتر از 4 متر باشد          18 تن

با سه محور که فاصله بين آنها بيشتر از 4 متر باشد           24 تن

با چهار محور که فاصله بين آنها بيشتر از 4 متر باشد        30 تن

 يدک ها : (پی کشندها)  تريلر :

دارای دو محور با فاصله محوری کمتر از 4 متر                16

دارای دو محور با فاصله محوری بيشتر از 4 متر               17

با سه محور با فاصله محوری بيشتر از 4 متر                   22

 وسايط مفصلدار يا کشنده  و پی کشند :

دارای سه محور                                                  30 تن

دارای چهار محور به صورت 2+2 و فاصله محوری

کمتر از 2 متر و يا به صورت 3+1                              34 تن

با چهار محور و فاصله محوری برابر يا بيشتر از 2 متر

و به صورت های 2+ 2 يا 3+1                                  36 تن

توضيح اينکه منظور يک کشنده تک محور عقب + يک نيم يدک با دو محور است و يا يک کشنده جفت محور عقب ويک نيم يدک تک محوره

با پنج تا شش محور به صورت های (3+2) يا 0 2+3 9 و يا (3+3 ) يعنی کشنده تک و يک و نيم يدک (پی کشند) سه محوره يا کشنده جفت و نيم يدک دو محوره و يا کشنده جفت و نيم يدک سه محوره و يا کفی های حامل بارگنج 40 فوتی استاندارد مجموعاً 40 تن

  قطارک ها (road trains) که منظور يدک هائی (نه نيم يدک ها ) هستند که توسط يک کشنده و با مالبند به دنبال کشنده کشيده می شوند .    

با چهار محور (2+2 )                                            34 تن

با پنج محور يا بيشتر                                            40 تن

 

 در جاده های جديد يا نوساز اروپا از نوع ( E)  وزن مجاز محوری ( اکسلی )

محور تک                                                         10 تن

محور جفت متوالی                                              17 تن

سه محور متوالی                                                 22 تن

 کاميون ها : درست مطابق شرحی وترتيبی که در قسمت الف گفته شد به ترتيب 16 تن ، 17 تن 22 تن و 24 تن . ملاحظه می شود که در اين نوع جاده ها حد اکثر اوزان بطور نسبی کاهش يافته اند.

 تريلر يا يدک : باز هم طبق شرح های مندرج در قسمت الف ولی به ترتيب اوازن 16 ،17 و 22 تن که تفاوتی با اوزان مجاز روی جاده های نوع الف ندارد.

 وسايط مفصلدار، در اين مورد هم تفاوتی وجود ندارد و عينا به همان مقاديری است که در رديف الف آمده است.

قطارک ها (roadt train) ، نيز مثل موارد ياد شده در فوق

در ساير جاده های نوساز ، وزن مجاز محور ها

محور تک                                                         8  تن

محور جفت                                                       5/14

سه محور                                                         20 تن

ساير ويژگيهای و اوازن با شقوق قبلی تفاوتی ندارد.

 جاده های سوشه                                             5/7 تن

محور جفت                                                       12 تن

سه محور                                                         5/16 تن

در موارد ياد شده ، برای رفع ابهام، منظور از وزن مجاز محور ها اين است که هر گاه ملاک توزين محورها بطور مجزا باشد سه حالت زير مطرح است :

1- يک محور راهنما (جلو ) يا عقب (منفرد ) يک کاميون يا کشنده به تنهايي

2- دو محور زوج ( متوالی) ، مثلا دو محور عقب يک کشنده

3- سه محور متوالی ، مثلا سه محور متوالی يک نيم يدک

تفاوت يدک و نيم يدک بطوريکه در تصوير های پيوست ملاحظه می شود اين است که يدک ها روی پای خود کشيده می شوند ولی نيم يدک با ريش يا چرخ گنجم در واقع روی کول کشنده قرار می گيرد و به عبارتی محور جلوئی آن، محور عقب کشنده است.

همين حالت کشيده شدن نيم يدک يا semi-trailer توسط کشنده وقرار گرفتن آن بر کول کشنده را نيز نوعی سيستم piggy back   به حساب می اورند.

معادل يدک در مورد وسايط مفصل دار تسامحأ بکار ميرود و واژه صحيح ان ف همانطور که ديديم نيم يدک است و برای احتراز از کاربرد يک واژه متداول با معانی ديگر ، استفاده از واژگان پی کشند و نيم پی‌کشند توصيه می شود.

با توجه به اينکه در حمل و نقل برون مرزی استفاده از کاميون های کوچک و با ظرفيت کم اقتصادی نيست غالبا از وسايل نوع (تريلی) استفاده می شود. مدل رايج تاکنون در ايران وسايط حمل مفصلدار (articulated vehicles)  از نوع کشنده 10 چرخ و پی کشند 6 چرخ و مجموعا 12 چرخ به جای نوع 18 چرخ قبلی، رايج گرديده است. وزن ناخالص اين نوع وسايط يعنی وزن وسايله و بار که آنرا
gross  connection weight يا به اختصار gcw می نامند 40 تن می باشد.

اين وزن با توجه به مقررات بين المللی در ايران نيز عليرغم رقم قبلی (38 ) تن  اينک مورد قبول واقع شده است که می توتند ظرفيت بار کشی 0وزن محموله ) را اقتصادی تر نمايد.

سيستم (کول كش) يا piggy back امروزه در شيوه حمل intermodal  رواج بسيار دارد. تريلر يا پی‌کشنده‌های حامل محموله روی واگن های کفی به تعداد قابل توجه گذارده می شوند و در مسافتی نسبتاً طولانی با قطار حمل می شوند. در ايستگاه مقصد از قطار پياده شده و به وسيله کشنده های به محل نهايي تخليه بار کشيده و محموله آنها خالی می شوند. سپس با بار برگشت و يا خالی طريق معکوس را طی می کنند. با اين روش در هزينه ها به ميزان قابل ملاحظه ای صرفه جوئی می شود. در گذشته نه چندان دور کاميون های ترک که به ايران بار مي آوردند، هنگام برگشت يک کاميون، کاميون خالی ديگر را به اصطلاح کول می کرد و باز می گرداند.

کشتی های RO-RO  نيز کار مشابهی را انجام می دهند با اين تفاوت که (البته نه هميشه) کشنده ها نيز همراه پی کشنده ها روی اين کشتی ها حمل می شوند و در عين حال شيوه حمل ترکيبی از دريا جاده است.

*در تصویر زیر پایانه های مرزی کشور عزیزمان ایران مشخص میباشد که مرز خروج هر کامیون از یکی از نقاط مرزی مشخص در تصویر میباشد ، جهت ارسال کالا از اصفهان به بنادر و گمرکات و بازارچه های مرزی با تلفن های شرکت تماس حاصل فرمائید.

ساربان

 

 

با تشکر از همراهی شما – شرکت حمل و نقل ساربان

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment