دانستنی های حمل و نقل

تفاوت بین کارگو و فریت

مقدمه

قبل از این‌که با مفهوم کارگو و خدمات آن آشنا شوید باید بدانید که حمل و نقل هوایی به دو دسته فریت بار و کارگو تقسیم می‌شود که در ادامه به تفاوت این دو می پردازیم:

اگر به اطراف خود نگاهی کرده باشید، صدها کالای مختلف می­بینید که ساخت کشور ایران نیستند. از آن جایی که بسیاری از این کالاها به صورت عمده تهیه می­شوند، شاید برای شما سوال پیش بیاید که این اجناس چگونه از کشورهای دیگر به ایران آمده­اند؟ امروزه راه­های مختلفی برای جا به جایی بار در دنیا وجود دارد که هر کدام از این روش­ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال یکی از این راه‌ها استفاده از کشتی برای جا به جایی بار است. جا به جایی بار توسط کشتی علیرغم ایمن بودن و هزینه کم، یک عیب بزرگ دارد و آن مدت زمان طولانی حمل بار است. روش دیگری که این مشکل را حل کرده، نوع خاصی از حمل و نقل هوایی است. برای درک بهتر این نوع حمل بار باید بدانید که کارگو چیست.

کارگو امروزه در سراسر جهان به طور معمول استفاده می­شود و آنقدر پرکاربرد است که دنیا را نمی­توان بدون استفاده از این روش حمل و نقل متصور شد و بسیاری از شرکت­ها و دولت­ها و اشخاص بدون کارگو با خسارات زیادی مواجه می­شوند. به همین دلیل اهمیت این روش به عنوان سریع­ترین روش حمل و نقل بسیار بالا است.

اگر شما نیز قصد دارید که تجارت کنید و یا خرید شخصی انجام بدهید و برای این کار نیاز به حمل و نقل بار بین کشورهای مختلف دارید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. ما قصد داریم در این مطلب به صورت شفاف در مورد کارگو توضیح دهیم تا بتوانید از این روش به خوبی استفاده کنید.تفاوت بین کارگو و فریت

کارگو چیست؟

تعاریف مختلفی برای کارگو وجود دارد و در کشورهای مختلف ممکن است این عبارات معناهای مختلفی داشته باشد. در صنعت حمل و نقل و بازرگانی خارجی هر کس بسته به نوع فعالیت خود از این کلمه برداشت خاصی می‌کند. به عنوان مثال کارگو را در کشوری چون آمریکا چنین تعریف می­کنند: تمامی مواد، کالاها، مصالح،مال التجاره اعم از چهارپایان، لوازم شخصی مسافران، اجزا و قطعات لوازم خودرو، نامه و حتی چمدان های همراه مسافر که به صورت حمل هوایی، دریایی و یا زمینی حمل می شود و دارای بارنامه هوایی، دریایی و زمینی و یا دارای هرگونه رسید حملی از شرکت حمل کننده است را کارگو می­نامند.

شاید این تعریف برای شما کمی گیج کننده به نظر برسد و از برخی جهات نیز به طور کامل در مورد ایران صدق نکند. اگر بخواهیم به زبان ساده کارگو را تعریف کنیم، باید بگوییم که کارگو روش حمل باری است که در آن یک یا چند کالا از طریق هواپیماهای غیرمسافربری و تجاری به نقاط مختلف دیگر فرستاده می­شوند. در واقع کارگو در ایران بیشتر به نوع هوایی این نوع حمل بار اطلاق می‌شود.تفاوت بین کارگو و فریت

به عنوان مثال تصور کنید که شما مالک یک شرکت هستید و از یک کشور خارجی خریدی انجام داده­اید. این کالاها را قاعدتا از طریق هواپیماهای مسافربری به کشورهای دیگر نمی­فرستند! کار انتقال این کالاها بر عهده شرکت­هایی است که هواپیماهای حمل بار در اختیار دارند. شما با مراجعه به یکی از این شرکت­ها و انجام امورات اداری و گرفتن مجوزها، کالای خود را از طریق کارگو به کشور مقصد ارسال کنید.

تفاوت فریت بار با کارگو چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که افراد بسیار زیادی آن را با کارگو اشتباه می­گیرند، فریت بار است. فریت بار هم نوعی حمل بار با هواپیما محسوب می­شود اما کاملا از نظر ماهیت با کارگو متفاوت است. برای توضیح فریت بار اجازه بدهید که مثالی برای شما بزنیم.

اگر شما قصد سفر به یک کشور خارجی دارید و همراه خود مقدار قابل توجهی بار داشته باشید، شما اجازه حمل بار به‌صورت عادی را ندارید.حال شما باید چه‌کاری انجام دهید؟ آیا شما با این میزان بار امکان سفر ندارید؟تفاوت بین کارگو و فریت

توجه داشته باشید که شرکت‌های هواپیمایی فقط اجازه حمل وزن محدودی از بار را به شما می‌دهند و بیشتر از آن حد شما نمی‌توانید باری را جابجا کنید. اگر وزن بار شما از حداکثر وزن مجاز بیشتر باشد، پیشنهادی که به شما داده می‌شود استفاده از فریت بار است.

فریت بار نوعی حمل‌ونقل هوایی است برای مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور بروند و وسایل و اسباب و اثاثیه خود را از کشور خارج کنند، انجام می‌شود و در واقع برای رفع این مشکل به وجود آمده است.

تصور کنید شما قصد دارید به یک سفر خارجی بروید و مقداری بار به همراه خود دارید. شرکت­های هواپیمایی فقط اجازه حمل وزن محدودی از بار را به شما می­دهند و بیشتر از آن حد نمی­توانید باری را جا به جا کنید. اگر وزن بار شما از حداکثر وزن مجاز بیشتر باشد، باید به فکر استفاده از فریت بار باشید. فریت بار نوعی حمل و نقل هوایی است که فقط برای مسافران انجام می­شود. حال با توجه به توضیحی که درباره کارگو دادیم، مشخص می­شود که تفاوت کارگو با بار در چیست. کارگو فقط برای بارهای تجاری استفاده می­شود و مسافران که قصد حمل بار را دارند فقط باید از فریت بار استفاده کنند.

این تفاوت، اولین و مهم­ترین تفاوت بین کارگو و فریت بار بود. این دو روش از نظر قیمت، فرآیند­های ارسال و تحویل و همچین گرفتن مجوزهای مختلف با هم تفاوت­های بسیار زیادی دارند. شما باید با توجه به وضعیت مورد نظر خود تصمیم بگیرید که از کدام یک از این دو روش استفاده کنید. اگر شما مالک یک شرکت تجاری هستید و در یک سفر خارجی چند کالای محدود و کم­ وزن برای خود یا شرکت خود خریده ­اید، احتمالا می­توانید از همان فریت بار استفاده کنید چرا که کارگو بیشتر برای کالاهایی با حجم بالا استفاده می­شود.

عوامل موثر بر هزینه کارگو

حال که دیدیم کارگو چیست و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می­گیرد، بهتر است که به عوامل موثر بر کارگو نگاهی بیاندازیم چرا که هزینه در این روش حمل بار به دلایل مختلف، مسئله­ای مهم محسوب می­شود و درک اشتباه از این مسئله باعث می­شود که میلیون­ها تومان ضرر به شما برسد.

وزن و ابعادتفاوت بین کارگو و فریت

بدون شک اولین عامل موثر بر هزینه کارگو، وزن کالای شما است که مهمترین آن نیز هست. هر چقدر که وزن کالای شما بیشتر باشد، هزینه کارگو بیشتر خواهد بود و هر چقدر کالای شما سبک­تر باشد، پول کمتری باید برای این نوع حمل بار بپردازید. مولفه دیگری که در هزینه این نوع روش حمل موثر است، ابعاد کالا است. ابعاد نیز اثری مشابه به وزن روی هزینه کارگو دارد. هر چقدر که ابعاد کالای موردنظر شما بزرگتر باشد، هزینه بیشتری باید برای کارگو بپردازید. اندازه کالاها و چگونگی محاسبه ابعاد و تاثیر آن در قیمت در هر شرکت حمل بار هوایی متفاوت است.

فاصله هوایی

عامل مهم دیگری که روی قیمت کارگو اثر دارد، فاصله هوایی بین کشور مبدا و مقصد است. بدیهی است که فاصله هوایی با فاصله زمینی کاملا متفاوت است و دو کشور ممکن است که فاصله زمینی کمی داشته باشند ولی فاصله هوایی آن‌ها به دلیل نبود مسیرهای مستقیم، طولانی باشد و یا حداقل بیشتر از فاصله زمینی باشد. بسیاری از افرادی که در زمینه صادرات و واردات تازه کار هستند، این مسئله را در نظر نمی­گیرند و متحمل ضرر زیادی خواهند شد.

نوع کالا

شاید برای شما سوال که ارتباط نوع کالا با هزینه کارگو چیست. در بسیاری از کشورها قیمت­های متفاوتی برای هزینه کارگو تعیین می­شود. به عنوان مثال کالاهایی که در برابر ضربه حساس هستند ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. این تفاوت قیمت هم ممکن است توسط نهادهای دولتی تعیین شود و هم ممکن است که شرکت­های ارائه دهنده خدمات کارگو چنین تفاوت قیمتی را ایجاد کنند.تفاوت بین کارگو و فریت

قوانین کشور مبدا و مقصد

علاوه بر مسئله مسافت، قوانین کشورهای مبدا و مقصد نیز روی هزینه کارگو تاثیر دارند. به عنوان مثال در برخی کشورها برای همه اجناس مقدار معینی از مالیات برای هر سفر کارگو در نظر گرفته می­شود. در برخی کشورها نیز این تعرفه برای کالاهای مختلف، متفاوت است. هزینه­ های دیگری نیز ممکن است برای این حمل و نقل هوایی در نظر گرفته شود. بهتر است که برای فهم دقیق این مبالغ و آمارها از شرکت­هایی که در این زمینه فعالیت دارند مشاوره بگیرید تا این قیمت­ها را به شما اعلام کنند.تفاوت بین کارگو و فریت

شرکت خدمت دهنده

بدون شک شرکت یا ایرلاینی که قرار است کارگو را برای شما انجام بدهد، یک نرخ به خصوص دارد. برخی از ایرلاین­ها به دلیل سابقه، اعتبار و کیفیت خدمات برند خود قیمت بالاتری نسبت به سایر ایرلاین­ها دارند. بهتر است که پیش از انجام کارگو به میزان بودجه خود نگاهی بیاندازید تا بتوانید بهتر در زمینه انتخاب شرکت خدمت دهنده کارگو تصمیم گیری کنید.

کالا مجاز برای کارگو چیست؟

یکی از مسائل مهمی که پیش از استفاده از کارگو باید مدنظر داشته باشید، این است که حمل و نقل کارگو را نمی­توان برای همه کالاها انجام داد. هر کشوری سیاست­های خاص خود را دارد و مراجع قانونی و دارای قدرت معمولا ورود برخی از کالاها را به طور کلی به کشور ممنوع می­کنند. استفاده از کارگو برای این نوع کالاها باعث خواهد شد که کالای شما توقیف شود و مجرم شناخته شوید.

این کالاها می­تواند شامل وسایل خطرناکی مانند اسلحه باشد یا مثل مشروبات الکلی به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی ممنوع شده باشد. ممکن است ورود برخی از کالاها نیز به طور محدود و در یک بازه زمانی معین به داخل کشور ممنوع شده باشد. به عنوان مثال وارد کردن خودروهایی با مبلغ بیش از ۴۰ هزار دلار به ایران در سال ۹۸ برای مدت محدودی غیرقانونی بود.تفاوت بین کارگو و فریت

با این حال برخی از کالاها وجود دارند که ممکن است ورود آن­ها به طور کلی به کشور ممنوع نباشد ولی نیاز به مجوزهای قانونی داشته باشد. بسیاری از اقلام دارویی و بهداشتی در این دسته قرار می­گیرند. دریافت این مجوزها به هیچ عنوان بر عهده شرکت­های کارگو نیست و اگر قصد دارید از این نوع کالاها به داخل کشور وارد کنید باید خود شما مجوزهای ورود به این شرکت­ها تهیه کنید.

گاهی نیز دیده می­شود که خود شرکت ارائه دهنده خدمات کارگو از انجام برخی از خدمات امتناع می­کند و سیاست­های کاری خود را خلاف انجام کارگو برای برخی کالاها می­داند. به عنوان مثال اکثر شرکت­های خدمت دهنده از انتقال مایعات یا حیوانات زنده امتناع می­کنند. با این حال کالاهایی چون لباس، انواع خوراکی، قطعات مختلف صنعتی، لوازم و ابزار، لوازم دیجیتالی و دیگر کالاهای وارداتی از این دست را می‌توان با سیستم کارگو به راحتی به کشورهای مختلف انتقال داد.

مراحل کارگو

حال که دیدیم کارگو چیست و چه کالاهایی را می­توان انتقال داد بهتر است به سراغ مراحل کارگو برویم. فرآیند انجام کارگو چندان دشوار نیست. در ابتدا باید به یکی از شرکت­های خدمت دهنده مراجعه کنید و مشخصات دقیق کالاهای مربوطه را به آن­ها اعلام کنید. سپس این شرکت هزینه کارگو را به شما اعلام خواهد کرد. پس از این که بر سر قیمت به توافق رسیدید، مدارک و مشخصات کالاها را به شرکت تحویل خواهید داد و اجناس را نیز برای آن­ها ارسال خواهید کرد.

شرکت خدمت دهنده کالاهای موردنظر را بسته بندی خواهد کرد. شما می­توانید با بازدید از وضعیت بسته بندی کالاهای خود، از سالم ماندن آن­ها در حین سفر هوایی اطمینان حاصل کنید. پس از این که هزینه­ ها را نیز به شرکت خدمت دهنده کالا ارسال کردید، فرآیند انجام کارگو شروع خواهد شد. بارها از طریق هواپیمای باری موردنظر به مقصد می­رسند. در کشور مقصد کالاها تحت نظارت اداره گمرک خواهند بود. شما باید به گمرک مراجعه کنید و این کالاها را با ارائه مجوزهای دریافت شده (مانند بارنامه، فاکتور و غیره) از سوی شرکت خدمت دهنده کارگو اقدام به تحویل کالا کنید.تفاوت بین کارگو و فریت

پس از این که کالاها تحت نظارت گمرک قرار گرفتند، شرکت انجام دهنده کارگو مسئولیتی در زمینه آسیب به کالا بعد از این مرحله به عهده نخواهد گرفت و پس از این که کالا را از گمرک دریافت کردید، گمرک نیز مسئول خرابی کالای شما نیست و کنترل کامل آن کالا در اختیار شما قرار دارد. تنها اگر در جریان سفر خسارتی به کالای شما وارد شد، شرکت ارائه دهنده خدمات کارگو خسارت آن را می­پردازد.

 

با تشکر از همراهی شما – شرکت حمل و نقل ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment