دانستنی های حمل و نقلتأثیر لجستیک بر اقتصاد خرد و کلان

حمل و نقل گذربردي ،TRANSIT TRANSPORT

موقعيت جغرافيايي و مواصلاتي ايران – GEOGRAPHICAL  LOCATION AND LINKAGE

 ايران به لحاظ موقعيت خود در پهنه جغرافيائي جهان وبرخورداري ازيك مزيت استراتژيك چون پلي ارتباطي بين آسيا و اروپا در جهت شمال به جنوب وشرق به غرب،  كشورهاي آسياي ميانه وآسياي جنوب شرقي،  وشبه قاره هند را به كشورهاي غرب آسيا و اروپا همچنين كشورهاي محصور در خشكي آسياي مركزي و افغانستان را به آبهاي گرم خليج فارس و درياي عمان متصل و مرتبط ميسازد.

كشور ايران سابقه أي ديرينه در امر راهسازي وايجاد شبكه هاي مواصلاتي وترانزيت كالا بين غرب وشرق داشته است  :  راههاي شاهي دوره هخامنشي از راه هاي مهم آن عصر بوده است كه شوش (مركز حكومت وقت) را به نقاط مختلف قلمرو امپراطوري از جمله به سارد،  تخت جمشيد،  هگمتانه (همدان) مرتبط مي ساخته است.  هرودت، مورخ يوناني و دكتر گيرشمن باستان شناس فرانسوي طول راه شوش تا سارد را بين  2500 تا 2680 كيلومتر برآورد كردند كه دركنار اين راه 111  كاروانسرا بوده است وكاروانها اين راه را در 90 روز طي مي كرده اند.

در دوره اشكانيان از وجود شبكه أي از راهها ميان تيسفون-حلوان-همدان واز اينجا به سمت جنوب ومشرق،  يعني ري  و گيلان و همينطور سواحل درياي خزر خبر داده اند.  در اين دوره ايالات پارت و بلخ دو مركز عمده ترانزيت بوده اند وهمين فعاليت عمده اقتصاد آنها را تشكيل ميداده است.

شبكه راهها كه ترانزيت كالا و رفت وآمد مسافران ولشكركشي ها را مقدور ميساخته در طي قرون متحول و متكامل گرديده و از پياده رو ومال رو وكاروان رو به ارابه و دليجان وكالسكه رو و نهايتاً ماشين رو در عصر حاضر تبديل شده است.

راه ابريشم مهمترين شاهراه بازرگاني دوره اشكاني بوده كه ازمرزهاي شمال غربي چين شروع وپس از عبورازفلات ايران به بين‌النهرين وسوريه مي رفته وبه بندرانطاكيه درساحل مديترانه مي‌پيوسته‌است.  

ساربان جاده ابریشم حمل و نقل قدیم

راه بزرگ خراسان هم از بغداد تا بلخ را در دوره عباسيان در برمي گرفته است.

راه هاي دوره صفويان با كاروانسراهاي متعدد ومعمور نمونه جالبي از توان حمل ونقلي كشورمان در عصرخود بوده است.

ايران از شمال به  جمهوريهاي ارمنستان، آذربايجان وتركمنستان ودرياي خزر ،  از شرق به افغانستان وپاكستان، از جنوب به خليج فارس و درياي عمان واز غرب به عراق وتركيه محدود است. طول مرزهاي ايران با كشورهاي همسايه بطور تقريب به اين شرح است :

نام كشور طول تقريبي مرز (كيلومتر)
ارمنستان 48
آذربايجان ، جمهوري 759
تركمنستان 1205
افغانستان 925
پاكستان 978
عراق 1609
تركيه 512
جمع 6036

 

طول سواحل خـــزر                                 657   

طول سواحل خليج فارس و درياي عمان                   2043

جمع طول مرزها و درياها                                  8736

 

باتشکر از همراهی شما – شرکت حمل و نقل ساربان

sareban transportation.co

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment