دانستنی های حمل و نقللجستیک بر بستر حمل و نقل جاده‌ای کالا

صادرات از طریق مناطق آزاد

در سراسر دنیا مناطق ازاد پیشینه قدیمی دارند و قبل از جنگ های  جهانی بسیاری از این مناطق توسط پادشاهان احداث شده و برای انکه بتوانند تبادلات بهتری را با سایر مناطق دنیا داشته باشند این مناطق را در کشورهای خود و در محدوده مناطق مرزی حکومتی خود ایجاد کردند.

مزایای مناطق ازاد :

همواره در تمامی کشور های جهان یک سری قوانین دست وپا گیر وضع می شوند که کار تجارت و تبادل و حمل و نقل کالا را برای صادر کنندگان سخت می کنند. اما این مشکلات و قوانین شامل مناطق ازاد نمی شوند. یکی دیگر از مزایایی که این مناطق برای تاجران و اختصاصا صادر کنندگان ایجاد می کند این است که افراد برای صادر کردن محصولاتشان از یک سری تعرفه های گمرکی معاف هستند. یک سری قوانین دست و پا گیر که اکثر کشورها برای جلوگیری از قاچاق وضع می کنند در این مناطق و جود ندارد.که البته علاوه بر این مزایا این مناطق معایبی نیز دارد.

صادرات از طریق مناطق آزاد

ازجدی ترین مناطق ازاد دنیا می توان به بندر هابورگ آلمان اشاره کرد که در سال 1888 تاسیس شد و همچنین بندر کپن هاگ دانمارکه در سال  1894 میلادی احداث شده و تاثیر بسیار زیادی در تبادلات تجاری د نیا داشته است. بندر دانزیک لهستان مالمو هنگو و فیدم نیز از مناطق آزادی هستند که قبل از جنگ جهانی دوم تاسیس و احداث شده اند.

مناطق ازاد چگونه شکل گرفته اند؟

مهمترین و قدیمی ترین مناطق ازاد جهان ….. مناطق ازاد مهم آسیا یک سری مناطق آزاد نیز در آسیا تاسیس شده اند که مهم ترین آن ها قبل از جنگ جهانی دوم بودند و می توان به بندر سنگاپور هنگ کنگ و ماکائواشاره کرد که مزایای بسیار زیادی برای دنیا دارند. به عنوان مثال بند هنگ کنگ از بنادر دیگری تشکیل شده اند و دارای فرودگاه می باشد وتمامی امورات گمرکی داخل این بندر به راحتی انجام می شود و هیچ کدام از دغدغه هایی که برای صادرات کالا در سایر شهر ها هست  در آنجا وجود ندارد.

مناطق آزاد جدید و مدرن دنیا:

در مورد این مناطق می توان به منطقه آزاد کاندلادر هند اشاره که در سال 1965 و بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و یا به منطقه آزاد کائو سیونگ تایوان منطقه ماسان کره جنوبی منطقه ازاد جبل العلی امارات و مناطق آزاد سانتاکروزو ویکائودر هند اشاره کرد.

صادرات از طریق مناطق آزاد

منطقه آزاد جبل العلی امارات:

یکی ازمعروف ترن مناطق آزاد جدید در دنیا است که همیشه صحبت های زیادی در رابطه  با این بندرو پورت های مهم دنیا می شود .این بندر در سالیان اخیرفرصت های بسیار زیادی  را از بنادر آزاد دنیا گرفته است وعلت آن امکانات بندر جبل العلی می باشد که روز به روز در حال افزایش است.جبل علی بازیگر اصلی اقتصاد امارات

نقش منطقه آزاد چابهار در صادرات:

بندر چابهار در جنوب ایران قرار داردو یک بندر نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهلا ی منطقه از جمله کشور هند و کشورهای حوزه   cis و حائزاهمیت است. هندی ها در بندر چابهار سرمایه گذاری های خیلی زیادی کرده اند و دلیل آن کاملا مشخص است. چرا که هند به عنوان صادر کننده انواع محصولات به کشورهای  حوزه cis  ظرفیت های بندر چابهار به خوبی شناخته است.اما متاسفانه خود تاجران و صادر کنندگان ایرانی از این ظرفیت ها و فرصت ها غافل شده اندو تقریبا اکثر تجار و تولید کنندگان ایرانی این ظرفیت هایی که در مناطق آزاد مختلف ایران وجود دارند را کاملا نادیده گرفته اند.

باتشکر از همراهی شما – شرکت حمل و نقل ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment