اخبارمرز+باشماق

مرز باشماق از مهم ترین مرزهای کشور است/ حمایت از بخش خصوصی برای تقویت مرزها

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان در سفر به استان کردستان، از مرز باشماق بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وی در این بازدید با اشاره به اهمیت این مرز اظهار داشت:
مرز باید محل عبور بوده و مسائل مربوط به تشریفات نباید در مرز متمرکز شود بلکه باید به پس کرانه ها منتقل شود.
هدایتی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این زمینه ضروری دانست و این مهم را سبب پیشرفت و تسریع در امور عنوان کرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان در خصوص ساماندهی مرز باشماق خاطرنشان کرد:
ابتدا باید وضعیت تملک اراضی مرز باشماق ساماندهی شود تا سازمان بتواند گام های بعدی را در این خصوص بردارد.
در این بازدید، مشاور سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کردستان، مدیر پایانه مرزی باشماق، مدیر گمرک باشماق، سرپرست اداره صمت مریوان، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری مریوان، مسئول نهاد ریاست جمهوری، نماینده پلیس امنیت اقتصادی، نماینده گذرنامه و معاونان حمل ونقل و فنی و نظارت راه روستایی این اداره کل حضور داشتند.

بازارچه مرزی باشماق
هدایتی همچنین در جلسه بحث و بررسی ساماندهی پایانه مرزی باشماق با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزرات راه و شهرسازی و مشاور سازمان توسعه تجارت ایران ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده گفت:
مشکلات پایانه مرزی باشماق بیشتر فرآیندی است تا زیر ساختی و این پایانه یکی از کلیدی ترین مرزهای کشور است که ساماندهی آن جزو اولویت های سازمان است.
بر اساس این گزارش، هدایتی در ادامه سفر خود در نشست ساماندهی پایانه مرزی پرویزخان استان کرمانشاه با اشاره به صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار به کشور عراق گفت:
در وضعیت کنونی کشور عراق، کشور نخست هدف صادراتی ایران است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود توسعه آن اهمیت بسیاری دارد زیرا به رونق تولید و اشتغال در كشور کمک می‌کند.

مرز باشماق از مهم ترین مرزهای کشور است
وی افزود: در مرزها، هدف عملكردي واحد فراگيري وجود ندارد و هر دستگاهی کار خود را انجام می‌دهد که این خلاء مهم منجر به كاهش توان گذردهي بسیار محدود شده است.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان پیامد نبود مدیریت واحد را، ناکارآمدی مرزهای زميني عنوان و خاطرنشان کرد:
اکنون تقاضا برای صادرات از مرزهاي جاده اي بسیار است و مرزها ظرفیت زيرساختي مناسبی برای تحقق رویکرد مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید دارد که تمام بخش های حاضر در مرزها از بخش نظارت گرفته تا عملياتي باید به تحقق این موضوع توجه کنند.
هدایتی اظهار داشت: مرز، محل تردد است و کنترل و توقفی که امروزه در مرزها وجود دارد با ماموريت ذاتي آنها همخوانی ندارد و استقرار تمام تشريفات و کنترل ها در نقطه صفر مرزی عامل مشکلات کنونی صادرات است.
وی یکی دیگر از مشکلات مرزها را نبود حریم كنترل شده برای آنها دانست و افزود:
در تمام دنیا مرزها دارای حریم است که ورود افراد و خودروها به محدوده مرز کنترل می‌شود اما این موضوع در مورد مرزهای ما وجود ندارد و هر فرد غير مرتبط می‌تواند تا نزدیک‌ترین نقطه مرز به راحتي تردد کند.
هدایتی با بیان این که امروزه تمام وظایف در مرزها مستقر شده است، تصریح کرد:
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه لجستيك پسكرانه مرزي یکی از راهکارهای تغییر وضعیت موجود است که اتاقهای بازرگانی و تجار در پسکرانه می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند تا از تمركز فعاليتها در صفر مرزی جلوگیری شود.

مرز باشماق از مهم ترین مرزهای کشور است
فریبرز کرمی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز با تشریح نحوه انتقال بار گفت:
در زمینه حمل و نقل کالا در استان از مبدأ تا مقصد مشکلی وجود ندارد و در طول مسیر، بهترین کیفیت حمل اجرا می شود.
وی با اشاره به این که در زمینه حمل و نقل، برخی مسئولیت‌ها متوجه سایر دستگاه‌ها است، اظهار داشت:
چنانچه دستگاهی وظیفه خود را در زمینه حمل و نقل کالا انجام ندهد، برای سایر بخش ها مشکل ایجاد می‌شود.
کرمی افزود: در این زمینه آنچه که وظیفه وزارت راه و شهرسازی و سازمان بوده انجام شده اما سایر دستگاه‌ها نیز باید به وظیفه خود عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد:
در خصوص وضعیت موجود و توقف کامیون های حمل سوخت در مرز پرویزخان، باید وظیفه سایر دستگاه‌ها مشخص شود.

باتشکرازهمراهی شما عزیزان – شرکت باربری ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment