دانستنی های حمل و نقل

بخشی از مقررات حمل و نقل جاده ای کالا

– علائم هشدار دهنده و اسکورت :

ماده 18 : برای حرکت وسيله نقليه حامل محمولات ترافيکی بايد خودروهای سواری يا وانت (اسکورت) و با علائم و تجهيزات هشدار دهنده ، ديگر وسايل نقليه را از تردد وسايل نقليه ترافيکی آگاه نمايند. به اين منظور تعداد خودروهای اسکورت به نحو زير تعيين می گردد:

الف) اگر وزن کل (وسيله نقليه + محموله) وسايل نقليه حامل محمولات ترافيکی بيش از 50 تن و تا 62 تن باشد ، يک خودرو و اگر بيشتر  از 62 تن باشد، دو خودرو برای اسکورت لازم است.

ب) اگر طول کل وسايل نقليه حامل محمولات ترافيکی بيش از 20 متر و تا 22 متر باشد، يک خودرو و اگر بيشتر از 22 متر باشد دو خودرو برای اسکورت لازم است.

ج ) اگر عرض وسايل نقليه حامل محمولات ترافيکی بيشتر از 5/3 متر و تا 4 متر باشد ، يک خودرو و اگر بيشتر از 4 مترباشد ، دو خودرو برای اسکورت لازم است.

 

– سرعت مجاز:

ماده 27 : سرعت مجاز وسايل نقليه حامل محمولات ترافيکی و اسکورت های آنها به شرح زير تعيين می‌گردد :

الف : سرعت مجاز وسايل نقليه با طول کل تا 20 متر 60 ، بين 20 تا 30 متر 45 و بيش از 30 متر 40 کيلومتر در ساعت می باشد.

ب : سرعت مجاز وسايل نقليه با عرض بین 60/2تا3 متر 60 ، بين 3 تا 4 متر 45 و بيش از 4 متر 40 کيلومتر  در ساعت می باشد.

ج : سرعت مجاز وسايل نقليه با ارتفاع 50/4 تا 5 متر 60 ، بين 5 تا 6 متر 45 و بيش از 6 متر 40 کيلومتر  در ساعت می باشد.

د: سرعت مجاز وسايل نقلیه با وزن کل بين 40 تا 62 تن 60 ، بين 62 تا 96 تن 45 و بيش از 96 تن 30 کيلومتر در ساعت می باشد.

تبصره : سرعت مجاز وسايل نقليه برابر با حداقل مقداری است که با توجه به بندهای الف تا د ، اين ماده تعيين می گردد با وجود اين رعايت مقررات مربوط به سرعت مطمئنه و تابلو های محدوديت سرعت نصب شده در جاده ها الزامی است.

 

– مقررات مربوط به ارتفاع :

ماده 30 : شرکت های حمل و نقل ترافيکی موظفند مسير حمل محمولات ترافيکی را به نحوی تعیين کنند که کليه محدوديت های ارتفاع در مسير که دارای ارتفاع مجاز از ارتفاع وسيله نقليه و محموله باشند. در پروانه عبور ذکر و ضرورت عبور از کنار گذر نيز قيد گردد و در صورت عدم وجود کنار گذر يا عدم امکان احداث آن از مسير های جايگزين ديگر استفاده نمايند.

ماده 31 : چنانچه ارتفاع وسيله نقليه و محموله بيش از 6 متر باشد ، شرکت های حمل و نقل ترافيکی موظفند در طول مسير مراتب را به ادارات برق منطقه ای اطلاع داده و با موافقت آنها نسبت به ادامه مسير يا در صورت لزوم قطع و وصل مجدد هادی های برق که با جاده تلاقی دارند ، اقدام نمایند.

ماده 32 : در صورتی که محدوديت های ارتفاع ( کمتر از ارتفاع کل وسيله نقليه و محموله ) مربوط به تونل ها باشد ، شرکت های حمل و نقل ترافيکی موظفند حداقل 3 روز قبل از زمان عبور از کنار گذر تونل را به اطلاع اداره راه و ترابری محل رسانده و در زمان اعلام شده از کنار گذر تونل عبور نمايند.

ماده 33 : در صورتی که ارتفاع وسيله نقليه و محمولات بيش از ارتفاع مجاز قابل عبور در گذر گاه های راه آهن باشد ، شرکت های حمل و نقل ترافيکی موظفند حداقل 3 روز قبل از زمان عبور از روی ريل مجاور گذر گاه مراتب را به شرکت راه آهن منطقه اطلاع داده و سپس با هماهنگی نماينده شرکت راه آهن منطقه از روی پل مجاور گذر گاه عبور نمايند.

 

– مقررات مربوط به عرض :

ماده 36 : ميزان عرض محمولات پس از بارگيری بايد به نحو مناسب اندازه گيری و بيشترين عرض در مورد محمولاتی که دارای عرض يکسان در طول وسيله نقليه نيستندبه عنوان عرض در نظر گرفته شود.

ماده 37 : بارگيری و حمل محمولات با عرض  بيش از 5 متر با وسيله نقليه دارای بارگير کفی  ممنوع است و چنانچه ضرورت حمل چنين محمولاتی وجود داشته باشد، محمولات بايد با در نظر گرفتن وزن توسط کمرشکن متناسب حمل شوند.

ماده 40 : در صورتی که محمولاتی به دليل داشتن عرض کمتر از عرض بارگير وسيله نقليه کنار هم قرار گرفته باشند، تحت هيچ شرايطی نبايد از بغل وسيله نقليه بيرون بماند.

 

– مقررات مربوط به طول :

ماده 41: در صورتی که طول محموله غير  قابل تفکيک با در نظر گرفتن مفاد تبصره 2 ماده 1 بيش از طول بار گيری های موجود در حمل و نقل جاده ای باشد ، محموله بايد توسط بارگير منفصل حمل شود به نحوی که قسمت انتهايي بار گير دارای سيستم های کنترل ترمز و روشنايي وابسته به سيستم وسيله نقليه باشد.

ماده 44: در صورتی که محمولاتی به دليل داشتن طول کمتر از طول بارگير وسايل نقليه پشت سر هم قرار گرفته باشند، تحت هيچ شرايطی نمی توانند از عقب وسيله نقليه بيرون نمانند.

 

توضیح : اگرطول باربیش ازطول بارگیرکفی (حتی با احتساب مقدار بیرون‌ماندگی بار از عقب تریلر) باشد محموله با كفي‌کشویی حمل ودرغیر اینصورت باید توسط بارگیر منفصل (اصطلاحاً پایپ تریلر) حمل شود.

باتشکر از همراهی شما- شرکت حمل و نقل ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment