دوره آموزش موادخطرناکآشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای

آشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای (بخش4)

تعریف مواد خطر ناک گروهای مختلف آن و نحوه شناسایی

ماده خطرناک به ماده ای گفته می شود که ممکن است با ایجاد خطر سلامتی انسانها –حیوانات ومحیط زیست راتهدید کند. این گونه مواد را فقط و فقط تحت شرایط و استاندارد های خاص میتوان حمل کرد . در غیر این صورت حمل و جابه جایی این مواد مطلقا ممنوع است.
انواع گروه های مواد خطرناک علائم مشخصه و میزان خطر پذیری هر گروه مواد خطرناک براساس ویژگیها و مشخصا تشان به طبقات یا گروههای مختلفی تقسیم می شوند. گروههای مختلف مواد خطرناک به صورت زیر تقسیم بندی می شوند.

آشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای (بخش4)

گروه 1: مواد منفجره
به طور کلی مواد منفجره براساس میزان خطرناکی به شش گروه زیر تقسیم می شوند. بعضی از این مواد شامل مواد جامد – مایع یا مخلوطی از مواد مختلف هستند که در صورت انفجار موجب تخریب محیط اطراف خود می شوند . موادی که برای آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند نیز در زمره مواد منفجره قرار دارند مواد منفجره ممکن است در اثر حرارات و ضربه منفجر گردند و خطرات بسیاری ایجاد نمایند. بعضی از این مواد نیز ممکن است پس از مدتی که در معرض آتش سوزی قرار گرفته اند منفجر شوند.
مواد منفجره ممکن است موجب بروز خطرات و آسیب های جبران ناپذیری گردند . در اثر انفجار این مواد ترکشهایی ایجاد می شود که ممکن است باعث زخمی شدن افراد گردد. این ترکشها قابلیت پرتاب تا مسافت 500 الی 1600 متر و یا حتی بیشتر را دارا می باشند.آتش سوزی نیز یکی از اثرات مخرب این مواد می باشد که امکان دارد در اثر گرما شعله و تکان شدید رخ دهد. افراد را تهدید نماید. از جمله این مواد می توان به انواع بمب ها- مین ها – راکت ها – آمونیوم……. اشاره کرد. 
آشنایی با مواد خطرناک در حمل و نقل جاده ای (بخش4)

گروه 2: گازها
گازها موادی هستند که به صورت های مختلف در طبیعت یافت می شوند. این مواد هم به صورت خالص و هم به صورت ترکیبی از یک یا چن گاز موجود می باشند. همچنین در درجه حرارات 50 درجه ساتنیگراد دارای فشار بخاری بیشتر از 300 کیلو پاسکال بوده و در درجه حرارت 20 درجه سانتیگراد و فشار استاندارد 3/101 کیلو پاسکال به طور کامل دارای حالت گازی شکل می باشند. به طور کلی گازها به سه گروه گازهای قابل ااشتغال – گازهای غیر قابل اشتغال و غیررسمی و گازهای سمی تقسیم بندی می شوند و معمولا به صورتهای متراکم مایع – مایع سردشده – محلول تحت فشار و….. حمل می گردند.
آتش سوزی – انفجار – مسمومیت و خفگی – قابلیت اشتغال و سوختگی وایجاد آلودگی در آبهای سطحی از جمله آسیبهای احتمالی این مواد به شمار می آید. گاز بوتان مونواکسیدکربن – اکسیژن فشرده-اکسید اتلین- کلرید اتلین و…..جزواین مواد به حساب می آیند.

گروه 3: مایعات قابل اشتغال
مایعات قابل اشتغال به موادی گفته می شود که در درجه حرارت 50 درجه سانتیگراد دارای فشار بخاری کمتر از 300 کیلو پاسکال بوده و در درجه حرارت20 درجه سانتیگراد و فشار استاندارد 13/10 کیلو پاسکال به صورت کامل حالت گازی نداشته و نقطه اشتغالشان کمتر از 61 درجه سانتیگراد می باشد ( نیمه فرار ) از جمله خطرات و آسیب های ناشی از مایعات قابل اشتغال می توان به انفجار بخارات حاصل از مایعات قابل اشتغال در تماس با هوا – آتش سوزی – سوزش پوست و چشمها در صورت تماس – ایجاد مسمومیت و خفگی در صورت تنفس بخارات حاصل از سوختن این مواد و خورندگی اشاره کرد. موادی از قبیل بنزین – گازوئیل- استون – بنزین
چسب های حاوی مواد قابل اشتغال – جواهر چاپگرو…… در گروه مایعات قابل اشتغال قرار دارند.

sareban transportation company

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment