دانستنی های حمل و نقلاظهارنامه ، ارزش ، پته و بیجک گمرکی

اظهارنامه ، ارزش ، پته و بیجک گمرکی

اظهار نامه گمرکی چیست؟

این اصطلاح مربوط به زمانی است که وارد کننده یا صاذر کننده قصد صادرات یا واردات کالای خودرا داشته و نیاز به ترخیص کالا دارد. در اینجا فرد باید کالای و ویژگی های آن را در فرم مربوطه وارد کند تا مسئولان گمرکی آن را بررسی کنند.در واقع در اینجا صادر کننده یا وارد کننده جهت ترخیص کالا آن را به زبان خود معرفی خواهد کرد.تمام کالاها برای ورود یا خروج از کشور باید دارای اظهار نامه گمرکی بوده و این سند یک الزام حقوقی برای فرد محسوب می شود. یعنی مسولئیت اظهار نامه و مشخصات درج شده در آن بر عهده فرد خواهد بود.

ارزش کالای ورودی در گمرک ( ارزش گمرکی ) چیست؟

ارزش کالای ورودی در گمرک در همه موارد موارد عبارت است از بهای سی آی اف (بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل باربندی) و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه مدل و علامت گذاری بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالاو سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابری های اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهار نامه خواهد بود.

اظهارنامه ، ارزش ، پته و بیجک گمرکی

پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی به سندی اطلاق می شود که برای ترخیص کالا از گمرک نیاز است.اشخاص عادی برای ترخیص کالاهای خود که ارزش دلار می باشد از پته گمرک یا پته مسافرتی می کنند. 1000 تا آنها ابتدا پته ی مسافرتی دستی نوشته می شود وپس از ارزیابی و دیدن کالاها  وپرداخت عوارض گمرکی مربوط به آن اجازه ترخیص از گمرک برای آن صادر می شود اما این روند تعغییر پیدا کرده و مسئولین گمرک برای صادر کردن پته ی مسافرتی ابتدا اظهار کالا را بصورت کامپیوتری انجام میدهند.

بیجک گمرکی چیست؟

شما امکان دارد با واژه بیجک در هنگام واردات صادرات یا ترخیص کالا روبه رو شده باشید.در ابتدا قبض انبارکه در آن مشخصات کالا ماننده نوع کالا وزن آن و…..به فردی که می خواهد کالا را ترخیص کند تحویل داده می شود و پس از آنکه شخص کارهای مربوط به ترخیص کالا را انجام داد می تواند با مراجعه به اداره ی گمرک بیجک گمرکی خود را دریافت می کند  که با توجه به آن سند می توانید ثابت کنید که آن بار متعلق به شما می باشد ونسبت به بارگیری یا ترخیص کالاذ اقدام نمایید.

 

باتشکر از همراهی شما – شرکت حمل و نقل ساربان

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment