اخباربازارگاه های حمل و نقل مجازی

بازارگاه ها طبق قانون تجارت نمیتوانند بارنامه صادر کنند.

شرکت های حمل و نقل هوشمند از بازارگاه تعریفی ارائه میدهند که با آنچه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای میپندارد، متفاوت است. به همین دلیل بازارگاه نتوانسته در حمل و نقل جاده ای فراگیر شود.

به تعبیر مهندس فرامرز مداح، معاون برنامه ریزی و سیستم های هوشمند سازمان راهداری، بازارگاه در واقع بازاری است که عوامل حمل و نقل در فضای الکترونیک به هم ارتباط میدهد. بازارگاه ها شرکت های حمل و نقل نیستند. بازارگاههایی که از سازمان راهداری مجوز دارند، وظیفه دارند عواملی که در حمل و نقل دخیل هستند را به هم مرتبط کنند و اینها سه عامل بیشتر نیستند: صاحب کالا، شرکت و راننده. این سه عامل باید دو به دو با هم مرتبط باشند. یعنی صاحب کالا را باید به شرکت وصل کنند و اگر شرکت خودرو در اختیار داشته باشد و بتواند بار صاحب کالا را جابجا کند، حمل میکند در غیر اینصورت بازارگاه راننده را به شرکت وصل میکند تا بار حمل شود.بازارگاه ها طبق قانون تجارت نمیتوانند بارنامه صادر کنند.

معاون برنامه ریزی و سیستم های هوشمند سازمان راهداری معتقد است هر سیستمی که بخواهد پیاده شود، قانون نباید عوض شود. قانونی که ما با آن کار میکنیم قانون بارنامه است و طبق قانون تجارت شرکت حمل و نقل موظف است بار را از صاحب کالا تحویل بگیرد، بار را بیمه کند و توسط راننده آن را حمل کند. بازارگاه هم همین کار را تسهیل میکند و صاحب کالا را به شرکت و شرکت را به راننده متصل میکند. اینکه بازارگاه ها مثل اسنپ یا تپ سی یخواهند بار را بدون اینکه بارنامه ای صادر شود یا بار را بیمه کنند، مستقیم صاحب کالا را به راننده وصل کنند، اینکار در حال حاضر خلاف قوانین تجارت است و منع قانونی دارد و در این شرایط موجود، بازارگاه نمیتوانند بارنامه صادر کنند، مگر اینکه قانون عوض شود.با

زارگاه ها طبق قانون تجارت نمیتوانند بارنامه صادر کنند.

بازارگاه های حمل و نقل مجازی

در سازمان راهداری کارهایی در این زمینه شده است ولی نمیتوان یک شبه این کار را انجام داد. چون گاهی اوقات بارها ارزش بالایی دارند و بخشی از روند صدور بارنامه فیزیکی است و خودرویی که قرار است بار را حمل کند باید بازدید شود و مدیر فنی آن را تایید کند و اینکار به صورت اینترنتی امکان پذیر نیست.

در حال حاضر شرایطی که بازارگاهها بتوانند بارنامه صادر کنند امکان پذیر نیست و باید زیر ساخت های اینکار درست باشد. تنها راهی که در حال حاضر برای بازارگاه ها وجود دارد این است که با همکاری یک شرکت حمل و نقل کارشان را انجام دهند. یعنی بازارگاه صاحب کالا و راننده را به هم متصل کند و شرکت حمل و نقل کار بیمه نامه، صدور بارنامه و … را انجام دهد و با اینکار کسی مشکلی ندارد.

مداح همچنین در مورد صدور بارنامه به اصطلاح پلیس راهی توسط شرکت های باربری برای فعالان بازارگاهها نیز میگوید: هر بارنامه ای که صادر میشود حتما باید بیمه شود. غیر ممکن است که بارنامه ای صادر شود ولی بیمه نشود.

یک از مزایای بازارگاهها این است که باعث میشود تا راننده ها زمان کمتری تا منتظر دریافت بار بمانند یا به صورت خالی سیر کنند. که این در نهایت به سود راننده هاست و درآمد آنها را افزایش میدهد.بازارگاه ها طبق قانون تجارت نمیتوانند بارنامه صادر کنند.

معاون برنامه ریزی و سیستمهای هوشمند سازمان راهداری با بیان مطلب فوق ادامه میدهد، بازارگاهها چون باعث میشود مسافت ها کم شود و هزینه سوخت، استهلاک و … پایین بیاید، بنابراین روی هزینه حمل کالا تاثیری ندارد. وقتی بازارگاهی بار اعلام میکند و شرکت حمل و نقل بارنامه صادر میکند بنابراین، راننده دنبال بار نمیگردد و چون مشخص است که بار کجاست در نتیجه مصرف سوخت و زمان منتظر بودن بار و … کاهش میابد و اتفاقا در هزینه ها صرفه جویی میشود. در نظر بگیرید که قیمت واقعی گازوییل 13 هزار تومان است و ما با قیمت لیتری 300 تومان در اختیار راننده قرار میدهیم. وقتی بازارگاه باری اعلام کند حتی اگر  10 لیتر هم راننده در مصرف سوخت صرفه جویی کند میشود 3 هزار تومن و از همه جهت به نفع راننده است.با

 

زارگاه ها طبق قانون تجارت نمیتوانند بارنامه صادر کنند.

بازارگاه های لجستیک

باتشکر از همراهی شما -باربری ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment