دانستنی های حمل و نقل

بهترین شیوه حمل کدام است

همیشه همه ما در همه چیز به دنبال بهترین بوده ایم و هستیم و درفرآیند حساس تجارت خارجی نیز به نقطه ایی حساس میرسیم که پیاده سازی بهترین درآن ظرافت های حساسی دارد. بهترین تصمیم در اجرای حمل و نقل بین المللی محموله من چگونه شکل می گیرد.

ارزان ترین :

به طور طبیعی در فر آیند تجارت بهینه سازی هزینه ها فوق العاده مهم و دوست د اشتنی است. همه ما وقتی میفهمیم که چیزی ر ا ارزان تر از دیگری خریده ایم یا روشی را انتخاب کرده ایم که هزینه پولی چیزی برایما ارزان تر شده است خیلی خوشحال می شویم.

ارزان ترین شیوه  حمل شیوه حمل دریایست. دلیل ارزانتر بودن این شیوه استفاده از اقتصاد  مقیاس است. یکی کشتی کانتینر بر می تواند تا 20000 کانتینر 20 فوت را در یک سفر حمل کند.هر چه مقیاس بزرگ تر می شود. هزینه هر واحد از آن مقیاس کوچک تر می شود.

سریعترین:

وقتی چیزی را خریده ایم و پولش را پرداخت کرده ایم لحظه شماری می کنیم تا زودتر به دست ما برسد و بطور طبیعی سریعترین یکی از اجزای بهترین اس. بدیهی است که اغلب سریع ترین شیوه حمل هوایی است

امن ترین:

آنقدر بدیهی است که اگر بدانیم یک شیوه حمل برای حمل و نقل محموله ما امن ترین نیست . حاضریم سریع ترین و ارزان ترین بودن آن را فدا کنیم تا امن ترین را به دست بیاوریم. حمل ارزان وسریع محموله ای که در نهایت به دست ما نرسد چه فایده ایی دارد؟امن ترین شیوه حمل هوایی است علیرغم اینکه ممکن است به نظر برسد حمل دریایی امن ترین شیوه حمل است اما آمارها نشان می دهد کمترین میزان سوانح مربوط به شیوه حمل هوایی است.

درست ترین ترکیب :

بهترین سوالی که می توان در مورد بهترین پرسید همین سوال است. درست ترین ترکیب برای حمل ونقل محموله من کدام است؟

برای یافتن بهترین ترکیب لازم است این عوامل را در نظر بگیریم:

بهترین شیوه حمل کدام است

ارزش محموله چقدر است؟

آیا ارزش محموله من آونقدر زیاد هست که حاضر باشیم برای حمل ونقل آن هزینه بالای برای سریع ترین  و امن ترین شیوه حمل که حمل هوایی است بپردازیم؟ اگر ارزش محموله شما خیلی زیاد است اصلا فکر نکنید حتما شیوه حمل هوایی را انتخاب کنید.

نوع محموله چیست؟

در کدام شیوه حمل این نوع محموله اصلا قابل حمل نیست؟ برای حمل گندم از هند به عراق هیچ شیوه دیگری غیر از حمل دریایی ممکن نیست. با توجه به نوع محموله چه گزینه هایی برای حمل و نقل این محموله موجود است ؟ حجم ووزن محموله چقدر است؟ اگر یک بیل مکانیکی برای حمل دارید نمیتوانید آنرا در یک هواپیما جا بدهید.

نوع بسته بندی محموله چگونه است ؟

آیا این امکان وجود دارد که محموله از هم جدا شده و در بسته های کوچک تری بسته بندی شود ؟در این صورت شاید بتوان یک ماشین صنعتی خیلی خاص که ارزش فو ق العاده بالایی دارد و میطلبد که سریع و امن حمل شود را هم در یک هواپیما جا داد

اهمیت زمان حمل برای من چقدر است؟

گاهی وقت ها زمان حمل اهمیت نداردکالایی را خریداری کرده ایم که لازم است 3 ماه دیگر برای فروش در کشور مقصد آماده باشد. محموله در انبار فروشنده آماد ه است و هر قدر زمان حمل به تاخیر بیفتد هزینه انبار داری به آن اضافه می شود. از طرفی اگر محموله سریع به مقصد برسد هزینه انبار داری در مقصد به هزینه ها اضافه می شود . در اینجا بهترین تصمیم البته با در نظر گرفتن سایر فاکتور ها از جمله ارزش محموله این است که یک شیوه حمل طولانی مثل شیوه حمل دریایی استفاده شود.

بهترین شیوه حمل کدام است

مسیر حمل چگونه است ؟

مبدا و مقصد کجاست ؟ آیا امکان حمل به صورت دریایی و جود دارد؟حمل زمینی چطور؟ آیا در نزدیکی شهر مقصد فرودگاهی برای استفاده از شیوه حمل هوایی وجود دارد؟ اگر این فرودگاه به اندازه ایی دور است که هزینه جابه جایی و حمل زمینی از آن فرودگاه تا مقصد مدت زمان حمل را مشابه حمل زمینی به طور کامل از مبدا تا مقصد میکند بادر نظر گرفتن سایر فاکتور ها مثل ارزش محموله استفاده از شیوه حمل هوایی مناسب نیست.

چه ترکیبی از شیوه های حمل می تواند بهینه باشد؟

ایا نوع محموله به گونه ایی هست که جابه جایی بین وسایل حمل در شیوه های حمل به آن آسیب وارد کند؟

هر تصمیمی که میگیرید و هرنوع شيوه حملی را که انتخاب میکنید لازم است که این دو موضوع را حتما رعایت کنید این دو نکته در واقع فوت کوزه گری در بدست آوردن بهترین فرمول برای حمل و نقل محصولات شماست.

به قرارداد خود با شرکت حمل و نقل بین المللی یا همان متصدی حمل اگاه باشید منظور از قرارداد مناسب این نیست که حتما متنی قرارداد گونه با متصدی حمل داشته باشید ( هرچند که ما اکیدا توصیه میکنیم که حتما قراردادی ساده و مکتوب داشته باشید) چرا که حتی اگر بارنامه ای برای حمل صادر نشده باشد تعامل شما با یک متصدی حمل معتبر و دارای مجوز به صورت خودکار تحت نظارت قانون ناظر بر تعامل کاری فی مابین قرار میگیرد. منظور این نیست که به حقوق قانونی خود و متصدی حمل آگاه باشید و بدانید که در تعاملات کاری فی مابین چگونه رفتارکنیدکه به هیچ وجه دچار خسارت از ناحیه آنچه نمیدانستید نشوید.

حتما محموله خود را بیمه باربری کنید و در خرید این بیمه قدری دست و دلباز باشید چراکه در بهترین قراردادی که با متصدی حمل دارید متصدی حمل در چهارچوب مسولیت های قانوی خود مسوول است و ممکت است درجریان حمل اتفاقاتی نظیر اعتصاب یا اپیدمی کرونا و … بیفتد که متصدی حمل به هیچ وجه مسوول نیست و اگر محموله شما بیمه نباشد مستقیما دچار خسارت میشوید.

با تشكر از همراهي شما – شركت حمل و نقل ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment