دانستنی های حمل و نقلحمل و نقل دريايي

برخي از هزینه هاي کمتر شناخته شده در حمل دریایی که هر صاحب کالا و واردکننده باید بداند

سلام و روز بخیر خدمت تمامی عزیزان

یکسری هزینه های جانبی در حمل و نقل بین المللي خصوصا دریایی وجود دارد که تمامی شما عزیزان بایستی از آن اطلاع داشته باشید.
هزینه هایی که قطعا حاشیه سود شما را به عنوان صاحب کالا چه واردکننده و چه صادر کننده تحت تاثیر قرار خواهد داد.
متاسفانه در هیچ کجا این هزینه ها آموزش داده نمیشود و به اصطلاح بخشی از قلق کار میباشد .
عوارض بارانداز : هزینه اسکله هزینه ای است برای تلافی فضا و امکانات شرکت حمل کننده و کشتیرانی که محموله مستقیما از طریق آن ارسال میشود. این هزینه معمولا یا در نرخ حمل و نقل یا در بخشی از هزینه های جابجایی در بندر دریایی درج میشود.
هزینه ترخیص : هزینه ترخیص با نام های دیگری از جمله هزینه تحویل محموله ، هزینه تحویل ترخیص درمقصد هم شناخته میشود. این هزینه تمام هزینه های پورت مقصد و گمرکی در مقصد را پوشش میدهدکه توسط شرکت های حامل برای پردازش و انجام ترخیص محموله وارداتی به گیرنده تحمیل میشود.
هزینه عدم تعادل تجهیزات (EIS): هزینه ای است که در حمل بارها به مقاصدی که دارای ارزش تجاری نیستند محاسبه میشود. درواقع این خطوط از یک عدم تعادل در بارهای تجاری رنج میبرند. بیشتر به مقصد هایی که صادرات اندکی دارند یا در بعضی موارد صادراتی ندارند اشاره میکند که در نتیجه از کانتینر ها هنگام بازگشت استفاده نمیشود باید به صورت خالی برگشت داده شوند .
تاییدیه وزن کانتینر ( VGM) : این هزینه نسبتا هزینه جدیدی در دنیای حمل و نقل به حساب میایدتایدیه وزن کانتینر در واقف وزن کل محموله است. که شامل کلیه پوشالها ، مهاربندها و وزن خالص کانتینر میشود. باربری ها میتوانند کانتینر هایی و یا محموله های خودشان را بار کنند . در صورت نیاز خدمات ممکن است هزینه های اضافی وزن کردن اعمال شود .
اظهارنامه اصلاحیه قیمت : اظهار نامه اصلاحیه قیمت هزینه ایست که از طرف لاین های دریایی بر باربری ها اعمال میگردد . تا اطلاعات اسناد مانند بارنامه را تغییر یا بروز کنند چون این امر مستلزم تغییر اظهارنامه است .
برخی از حامل ها اجازه میدهند که یک اصلاح رایگان یا حتی تغییرات نامحدود تا تاریخ حرکت انجام شود. اما برخی دیگر پس از تهیه و تنظیم اولین مجموعه اسناد این هزینه را اعمال میکنند. این بدان معنا است در مواردی شما مشمول پرداخت یک هزینه اصلاح خواهید شد که تاریخ خاتمه سند شما قبل از تاریخ بارگیی باشد . همچنین ممکن است که برای هر اصلاح مجبور باشید که یک هزینه جداگانه بدهید.

هزینه هاي کمتر شناخته شده در حمل دریایی
هزینه امنیت (sec) : هزینه امنیت که همچنین آیین نامه isps هم نامیده میشود . هزینه ایست که از طرف بنادر به کشتیران ها اعمال و سپس از طریق کشتیران ها به مشتری منتقل میشود .
این هزینه جبران تلاش بنادر در جهت حفظ امنیت کشتی ها به گونه ای که با آیین نامه isps مطابقت داشته باشد . اینکار با هدف تضمین امنیت کشتی و بندر انجام میشود و برای هر کانتینر جداگانه به کاربرده میشود.
حمل و نقل سنگین (HEA) : حمل و نقل سنگین هزینه ای اضافی برای حمل بار با وزن بیش از حد استاندارد است . و برای هر کانتینر جداگانه به کار میرود. این هزینه از طرف پایانه ها یا متصدی های حمل و نقل جرثقیل برای بلند کردن و رسیدگی به محموله های سنگین بر خلاف تجهیزات معمول همیشگی اعمال میشود .
اضافه وزن (OWS) : اضافه وزن مفهومی مشابه حمل و نقل سنگین است که در مورد آن شرح داده شد. به غیر از اینکه هزینه اضافه وزن توسط لاین کشتیرانی برای کانتینر های سنگین اعمال میشود این امر برای جبران خسارت های بالقوه در حامل ضروری است . چون کانتینر سنگین باعث بالا بردن وزن کشتی قبل از پهلوگیری میشوند.
اندازه استاندارد (OOG) : این اضافه بهایی است که از طرف کشتیرانی اعمال میشود برای حمل محموله با ابعادی غیر استاندارد که مانع از قرارگیری آن در کانتینر های معمول میشود . در واقع برای حمل آن به کانتینر های مخصوص مانند کانتینر سقف باز شکل عجیب غریب کانتینر بدان معناست که دیگر نمیتوان آن را در مکان های مشخص بارگیری کرد و این هزینه ، مشکل بوجود آمده را تا حدودی جبران خواهد کرد . این هزینه باتوجه پیچیدگی نحوه کار و سرعت حرکت متفاوت است .
خطر جنگ (WAR) : خطر جنگ یک اضافه بهاست که توسط خطوط باربری بر محموله های کشتی هایی که از مناطقی عبور میکنند که خطر به وقوع پیوستن جنگ وجود دارد اعمال میشود . هزینه انکار پرداخت هزینه های بالای بیمه و هرگونه هزینه اضافی برای تغییر مسیر و امنیت اضافی و … پوشش میدهد. این هزینه معمولا برای مناطقی که جنگ در آنجا در حال انجام است یا به مناطقی که مستعد دزدی دریایی هستند در نظر گرفته میشود .
اضافه بهای مناطق خاص : اضافه بها دیگری برای مناطق خاص وجود دارد . این هزینه بسته به کانال ، بندر ، مبدا و مقصدی که محموله شما با ان در ارتباط است ممکن است که اعمال شود .
هزینه کامال پاناما (PCC) : اضافه بها برای حمل بار از طریق کانال پاناما است.
هزینه کامال سوئز (SUE) : اضافه بها برای حمل بار از طریق کانال سوئز است.
هزینه خلیج عدن (ADE) : اضافه بها برای حمل بار از طریق خلیج عدن است. به دلیل حق بیمه بیشتر با توجه به خطر دزدان دریایی اعمال میشود.
هزینه امنیت اظهارنامه (SMD) : اضافه بها برای ارسال پیش از موعد اظهارنامه ها به دفاتر گمرک آمریکا ، کانادا و مکزیک است . این هزینه برای محموله هایی اعمال میشود که در بندر غیرآمریکایی بارگیری شده باشند .

با تشكر از همراهي شما عزيزان – شركت حمل و نقل و لجستيك ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment