دانستنی های حمل و نقلحمل و نقل دریایی ( قسمت 2 )

پيدايش و توسعه حمل و نقل دريائي

CHAPTER I
DEVELOPMENT OF SEA TRANSPORT

حمل و نقل دریایی ( قسمت 1 ) – شرکت حمل و نقل ساربان اصفهان

نگاهي به تاريخ داد و ستد و حمل و نقل نشان ميدهد كه از حدود ده هزارسال پيش تمدنها و دادوستد ميان مردمان در ساحل درياچه ها و رودخانه ها و درياها پديد آمده اند. تجارت و حمل و نقل برهمين اساس آغاز گرديده، توسعه يافته و دريانوردي، انبارداري و بسته بندي واحداث جاده ها از حاشيه درياها به درون سرزمين ها را پديد آورده است. از اينجاست كه ميتوان حضور فينيفي ها   – حدود دو هزارسال پيش از ميلاد،  ايراني ها از حدود 500 سال قبل از ميلاد و رومي ها را (بين 100 ق . م  تا 500 . ب. م) و در حدود 500 سال بعد از ميلاد جاده هاي ابريشم و نمك را از آسيا تا حوزه درياي مديترانه باز شناخت. 

دريانوردان پرتغالي در سال 1445 ميلادي دماغه ورد (VERDE) در غرب آفريقا و سه سال بعد از آن جنوب آفريقا را دور زدند. درحاليكه كريستف كلمب – درجستجوي راهي دريائي براي رسيدن به هندوستان – آمريكا را كشف كرد، و اسكوداگاما شش سال بعد، از مسير دماغه اميدنيك به هندوستان رسيد و درفاصله سالهاي 22-1519 ماژلان توانست با عبور از تنگه اي واقع در جنوب قاره آمريكا- كه به نام خود او معروف شد- گردش به دور كره زمين را تمام كند.

در قرن 18، در نتيجه حفر كانالهائي طولاني در اروپا- ارتباطات زميني توسعه يافت و مقارن با آغاز عصر راه آهن كانال سوئز از فاصله بين اروپا و هندوستان 6900 ميل دريائي كاست. كشتي  بادباني كه تا عصر كشتي هاي بخار عمده ترين وسيله حمل و نقل دريائي به شمار ميرفت، از لحاظ اندازه ها وظرفيت و نوع و تعداد دكل ها دستخوش تغييراتي شد، هرچند توان و ظرفيت حمل آنها تغيير قابل ملاحظه اي نيافت  و در دهــه آخر قرن 19 از 300 تا 500 تن تجاوز نميــكرد.

درسال 1827 اختراع كشتي پروانه دار شرايط را براي ساخت كشتي هاي بخار اقيانوس پيما فراهم نمود، هرچند در طي هزار سال تاريخ كاربرد كشتي ها، ظرفيت حمل و سرعت آنها تغيير چشمگيري نكرده بود.

حمل و نقل دریایی ( قسمت 1 ) – شرکت حمل و نقل ساربان اصفهان

درسال 1848 سرعت كشتي هاي بادباني از 8 گره دريائي تجاوز نميكرد و طي مسافت بين لندن و ليسبون (پرتغال) يك هفته و تا نيويورك 30 روز و از اروپا به چين چند ماه بطول مي انجاميد. در اواخر قرن نوزدهم هنوز 90 درصد كالاها از طريق دريا و آبراها جابجا ميشد و 9 درصد از طريق جاده و قطار و يك درصد وسيله هواپيما.

در قرن اخير نيز حمل و نقل آبي سهم بزرگي را در جابجائي كالاها و به اصطلاح مال التجاره داشته و دارد. اين شيوه به ويژه براي حمل و نقل كالاهاي حجيم و فله مناسب ترين است. ساخت و توسعه كشتي هاي سريع السير و ارائه خدمات انبار به انبار DOOR TO DOOR و استقرار خطوط كشتيراني پيشرفته و منظم اين امكان را فراهم ساخته تا محمولات، حتي كالاهاي گران قيمت، اينك با نرخهاي مناسب و بسيار ارزانتر از هواپيما حمل شوند.

حمل و نقل دریایی ( قسمت 1 ) – شرکت حمل و نقل ساربان اصفهان

در سال هاي اخيرتر زمان سفر از سنگاپور به ساحل غربي آمريكا به 18 روز تقليل يافته و فاصله بين ژاپن تا سانفرانسيسكو طي يك هفته تا ده روز انجام شده و اينك كشتي هاي سريع السير FAST SHIP ركورد زمان سفر را شكسته اند!

 

1-1- ثبت كشتي ها  (REGISTRATION OF VESSELS) :

كليه كشتي ها بايستي در كشور متبوعشان به ثبت برسند. يك علامت اختصاري (كد) به آنها تعلق ميگيرد، مثلاً OXGF، كه در عين حال رمز مخابراتي آنها نيز ميباشد. دفتر ثبت وقايع يا LOG BOOK كشتي حائز نهايت اهميت است كه كليه اطلاعات مربوط به كشتي بايد درآن ثبت شود و افسـران كشتي موظف هستند كه روزانه همه موارد، اتفاقات، وضع جوي و… را در آن يادداشت كنند تادرصورت لزوم ازآن استفاده شود. درهركشتي حداقل سه دفترتند نامه براي عرشه،  موتورخانه و اطاق مخابراتي وجود دارد.

 

2-1- طبقه بندي CLASSI FICATION)): طبقه بندي كشتي به نحو زير بيان ميشود:

            نام مؤسسه طبقه بندي كننده                                       بالاترين طبقه

+   AIE                                   AMERICAN BUREAU OF  SHIPPINGY NEWYORK

+  3.3. I.I                                BUREAN VERITAS, PARIS

+  100 A4+                             GERMAN SICHER LLOYD, BERLIN

+  100 AI                                 LLOYD REGISTER, LONDON

+  I. AI                                    DET NORSK VERITAS, OSLO

 

اين شركت ها كشتي ها را با دقت طبقه بندي مي كنند تا ميزان قابليت دريانوردي
(SEE WORTHINESS) آنها را مشخص كنند، به اين معني كه بالاترين طبقه به كشتي اي داده ميشود كه صددرصد در شرايط ممتاز بوده و از بالاترين ميزان فن آوري برخوردار باشد و پائين‌ترين طبقه مربوط به كشتي هائي است كه فقط اصول اوليه انجمن هاي طبقه بندي را رعايت كرده اند.

گواهي طبقه بندي معمولاً براساس نوع بازرسي مدت اعتبار محدودي دارند وجهت انجام تعميرات حوضچه خشك حداكثر يكسال تا مدت شش ماه قابل تمديد هستند. كه در واقع يك مهلت ارفاقي است. كشتي هائي كه در درجه بالاي طبقه بندي قرار دارند، حق بيمه پائين تري مي پردازند.

 

3-1- نمودارPLIMSOL  كه روي HULL كشتي نقش بسته است و توسط شخصي بنام ساموئل پليمسول وضع گرديده، ميزان آبخوركشتي را در فصول سال و نوع آب دريا معلوم ميكند و براساس آمار تعداد كشتي هائي كه بعلت باراضافي در درياها غرق شده و از بين رفته اند طراحي شده است نمودار پيوست.

حمل و نقل دریایی ( قسمت 1 ) – با تشکر از همراهی شما شرکت حمل و نقل ساربان اصفهان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment