دوره آموزش مهاربارآشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)

انواع بارگیر

به طور کلی بارگیر قسمتی از وسیله نقلیه باری است که کالا داخل یا روی آن قرار می گیرد که به دو نوع بارگیر ثابت و غیر ثابت تقسیمی شود. نوع ثابت آن قابل جدا شدن از قسمت کشنده (بدنه) وسیله نقلیه باری نمی باشد در حالی که بارگیر غیر ثابت از قسمت کشنده وسیله نقلیه باری جدا بوده و به دو صورت نیمه یدک و یدک موجود می باشد . نیمه یدک ها مجهز به یک یا چند محور در عقب هستندکه با توجه به کاربریدرانواع مختلف کفی اتاقدار – مخزن دار و غیره ساخته می شوند. نیمه یدک ها توسط صفحه ریش یا شتر گلو به کشنده متصل می شوند و قسمتی از وزن بار را بر روی محورهای عقب کشنده اعمال می کنند.اما یدک ها به حداقل 2 محور یا بیشتر مجهز هستند و ساختمان آنها به گونه ای است که کلیه وزن بار را بر روی خود حمل می کنند و با توجه به کارایی مورد نظر در انواع مختلف ساخته می شوند. 

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)
بارگیری های ثابت و غیر ثابت به شرح زیر می باشند:
بارگیر یخچالدار:
نوعی از بارگیر با بدنه و سقف عایق بندی شده و مجهز به سیستم سرد کننده است که عمدتا برای حمل کالاهای فاسد شدنی به کار می رود.
بارگیرمخزندار (تانکر):
بارگیر مخزن دار نوعی بارگیر استوانه ای شکل از جنس فلز یا فایبر گلاس است که برای حمل مواد شیمیایی – مشتقات نفتی و دیگر مایعات بکار می رود. گونه ای از بارگیر مخزندار که عمدتا برای حمل مایعاتی نظیر مشتقات نفتی- اب و….. مورد استفاده قرار می گیرد تانکر نامیده می شود.
بارگیر کفی :
بارگیر غیر ثابتی است دارای کف پوشیده و بدون دیواره اطاق بار که عموما برای حمل آهن الات رول کالاهای بسته بندی شده و در برخی موارد کانتینر استفاده می شود.
بارگیر بغلدار چادری :
نوعی بارگیری غیر ثابت با دیواره و میله های محافظ است که توسط چادر پوشیده شده و عموما برای حمل کالاهای بسته بندی بکار می رود.
از دیگر بارگیرها می توان به تریلر حمل سواری – تریلر کمرشکن – کمپرسی –کفی کانتینر کش –فله کش – کانکس کش- کاروان های ثابت. چرخدار و غیره اشاره کرد.

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)
 بسته بندی کالا
روش های بسته بندی بارگیری و مهار بار از مواردی است که در بازرگانی جهانی مورد توجه است . گذشته از مسئاله حفظ و ایمنی
کالاهای تجاری که در روش های بسته بندی های استاندارد و محکم فراهم می شود شکل ظاهری و چشم نوازی بسته ها نیز مورد توجه خریداران است.
بی گمان بسیاری از خسارتهای بازرگانی ناشی از بدی و ناهمگونی بسته بندی است که تناسبی با وسایل حمل و نقل نحوه بارگیری و تخلیه کالا ندارد و آسیب هایی که به بار می آورد زیان های عمده ای را سبب می شود. در بیان اهمیت نحوه مهار بار در مقایسه با مسائله بسته بندی باید گفت حداکثر هزینه های بسته بندی حدود 5 درصد ارزش کالاست. در حقیقت این بسته بندی است که چگونگی بارگیری و مهار بار را تحت تاثیر قرار می دهد. در بخش وظایف و مسولیتهای دست اندر کاران حمل گفته خواهد شد که مسولیت بسته بندی بار با فرستنده است اما مسولیت مهار با متصدی حمل ( شرکت حمل و نقل)است.
بسته بندی برای حمل و نقل به منظور جلوگیری از تغییرات کمی کیفی و ضایعات کالا سرعت بخشیدن به عملیات تخلیه و بارگیری و تسهیل در انبار کردن آن و استفاده از ظرفیت کامل وسایل متعارف حمل و نقل اعم از انفرادی و ترکیبی انجام می شود که به واسطه آن هزینه حمل و نقل نیز به حداقل خود می رسد. با توجه به این مطلب لازم است قبل از پرداختن به مفهایم بسته بندی به انواع حمل در همین رابطه اشاره شود. روش های بسته بندی جهت حمل و نقل داخل کشور به دو صورت ساده یا مضاعف انجام می شود. بسته بندی میتواند شامل بسته بندی با کارتون – کیسه های کاغذی – عدل – صندوق- بشکه قفس یا بندل باشد. مقصود از بسته بندی مضاعف ترکیب دسته بندی های ساده برای دستیابی به بسته های بزرگ تراست و طبیعی است که این عمل برای سرعت بخشیدن در تمامی ابعاد حمل ونقل از یک سو و کاهش هزینه حمل و نقل از سوی دیگر انجام می گیرد. رایج ترین انواع بسته بندی مضاعف عبارتند از بسته بندی روی پالت یا کانتینر.
بسته بندی مضاعف با پالت:
پالت شبکه مشبک چوبی است که پایه هایی دارد وشاخکهای لیفت تراک در زیرآن قرار می گیرد و به راحتی جابه جا می کند معمولا از پالت برای حفاظت از بسته بندی های ساده استفاده می شود و در نتیجه موجب سهولت و تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری می گردد.
کیسه –بشکه و کارتن در پالت جا داده می شود.
پالت به عنوان بسته بندی ساده هم به کار می رود و آن زمانی است که کالایی مثل ماشین آلات یا قطعات منفصل مستقیما روی پالت نصب و مهار می شود. پالت باید از الوارهای چوبی بلند و محکمی ساخته شده باشد که بتواند به راحتی وزن بار و تکانهای سخت را در طول حمل تحمل نماید.

آشنایی با مفاهیم بارگیری،حمل و مهار ایمن بار (بخش3)
بسته بندی مضاعف یا کانتینر :
کانتینرها این محفظه های بزرگ فلزی انقلابی در حمل و نقل جهانی ایجاد کرده اند. نتیجه استفاده از این وسیله حفاظت و امنیت بیشتر کالاها جلوگیری از بسیاری ضایعات و سرقتها سرعت در حمل و صرفه جویی در هزینه و مزایای دیگری بوده است. گسترش جهانی کانتینرموجب پیدایش وسایل ویژه حمل آنها مانند کشتی – تریلی – واگن و….. . ایجاد تاسیسات بندری و زیر بنایی بسیاری شده است. تکنولوژی امروز روابط متقابلی با شیوه باربری کانتینری برقرار کرده و همگونی و استاندارد بودن این محفظه معمولا در دونوع 20 و 40 فوتی استفاده از آن را در سراسر جهان تسهیل کرده است. کانتینر می تواند به عنوان بسته بندی ساده هم برای انواع کالاهای مناسب آن به کار رود.

باتشکر از همراهی شما عزیزان – شرکت حمل ونقل ساربان اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment