دانستنی های حمل و نقلباسکول شرکت حمل و نقل اصفهان

مقایسه وزن مجاز حمل کامیون ها، بسط وگسترش شهرها وتوسعه قطب های صنعتی وکشاورزی، لزوم احداث راههای ارتباطی در هرکشور را اجتناب ناپذیر ساخته است. شبکه ارتباطی شهرها با صرف هزینه های گزاف وسنگین با استفاده از نیروهای متخصص وزمان طولانی، ساخته میشود .نگهداری وحفظ وحراست از این راهها کمک موثری به پیشبرد هدفها ی اقتصادی وسیاسی و اجتماعی خواهد بود.

 مامورین راهداری در طول راهها این وظیفه مهم را به عهده دارند وبطورمستمر با بهره گیری از تجهیزات وماشین آلات راهسازی وبا استفاده از افراد متخصص قسمتهایی از راه را که صدمه دیده، مرمت میکنند. جاده برای تحمل فشار مشخص وتردد معینی ساخته شده است و زمانی که بار بیش از حد تعیین شده از روی آن عبور کند باعث تخریب راه خواهد شد.

درجدول زیر مقررات مربوط به میزان تناژ قابل عبور کامیونها در بعضی از کشورها از جمله کشور اسلامی ایران آمده است :

 

نام كشور

حداكثر وزن كاميون

دو محور شش چرخ (به تن)

حداكثر وزن كاميون

سه محور ده چرخ (به تن)

ايران

19

26

اتريش

16

26

بلژيك

19

26

بلغارستان

16

26

فرانسه

19

26

آلمان

16

22

يونان

19

26

ايتاليا

18

24

روماني

16

22

سوئد

16.5

22.5

 

 با بررسی جدول مزبور بخوبی روشن میگردد که ظرفیت مجاز بارگیری در کشور ایران در مقایسه با اکثر کشورها بیشتر است. بعنوان مثال وزن مجاز کامیون دو محور شش چرخ با بار در ایران نوزده تن (محور راهنما شش تن ، محور منفرد سیزده تن) و در کشور اتريش همین کامیون شانزده تن ( محور راهنما شش تن ، محور منفرد ده تن) است.

 در ایران محموله هایی که ابعاد واوزان آن مطابق مقررات حمل ونقل بار در راهها باشد، میتواند بطور مستمر و با رعایت سرعت تعیین شده در مقررات راهنمایی و رانندگی توسط وسیله نقلیه مناسب جابجا شود. لیکن چنانچه ضرورت ایجاب کند محموله هایی که به سادگی قابل تفکیک از یکدیگر نباشند وابعاد و اوزان آنها از حدود ذکر شده در مقررات مذکور تجاوز نماید میبایستی در موقع جابجایی آنها شرایط فنی و ایمنی خاصی را رعایت کرد . این شرایط شامل تعیین نوع وسیله نقلیه مناسب ، سرعت حرکت، زمان حرکت، تعیین مسیر حمل وپیش بینی های لازم به منظور جلوگیری از صدمه دیدن راه و تاسیسات زیر بنایی و بروز حوادث میباشد.

برای حمل محمولات ترافیکی میبایستی از طریق یکی از شرکتهای حمل ونقل ترافیکی که دارای مجوز حمل چنین محمولاتی میباشد اقدام نمود این شرکتها نیز برای حمل چنین محمولاتی میبایستی اقدام به اخذ مجوز عبور از سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای نمایند.

سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای نیز درصورتیکه وزن کل محموله و وسیله نقلیه از 96 تن وعرض کل از 5 متر وطول کل از 30 متر تجاوز ننماید، اقدام به صدورپروانه عبور، در غیر اینصورت اقدام به صدور اجازه نامه عبورمینماید. در مجوز عبورنام شرکت حمل کننده ،مشخصات محموله ، مشخصات وسیله حمل، مسیرحمل، ساعات حرکت ، تعداد اسکورتها،سرعت حرکت ، مدت اعتبار وشرایط حمل را مشخص مینماید. 

وجه افتراق مهم دیگرپروانه عبور واجازه نامه عبور در این است که محمولاتیکه برای حمل آنها پروانه عبور صادر میشود در هنگام حمل تنها میبایستی با هماهنگی پاسگاههای پلیس راه واقع در مسیرحرکت نمایند ولی محمولاتیکه برای حمل آنها اجازه نامه عبور صادر میشود در هنگام حمل میبایستی با هماهنگی ادارات راه وترابری، پاسگاههای پلیس راه و ادارات برق (درصورتیکه ارتفاع کل بیش از 6 متر باشد) واقع در مسیرحمل حرکت نمایند.

باتشکر از همراهی شما – شرکت باربری ساربان

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment